Beleidsnieuws

Studierichtingen duaal leren bekend

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) en Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) maakten deze week de nieuwe studierichtingen binnen het proefproject duaal leren, schooljaar 2016-2017, bekend. Met het duaal leren gaan de ministers in op de vraag om jongeren de kans te geven om naast een brede vorming ook ruime ervaring in bedrijven en instellingen op te doen. De bereidheid van de bedrijven om mee te stappen in het nieuwe duaal leren is groot, aldus Muyters. De gekozen studierichtingen bevinden zich voornamelijk in de technische sectoren en in de bouw.Ook zijn er opleidingen voorzien in de groenaanleg en -beheer en de zorgsector.

Het aantal studierichtingen wordt in de proeffase beperkt tot zes. De gekozen studierichtingen werden aan een aantal criteria onderworpen: 
 

  • er is een erkende beroepskwalificatie
  • de beroepskwalificatie is relevant/mogelijk (tot zestig procent) voor duaal leren
  • er is voldoende overeenkomst met het bestaande aanbod op het niveau van het secundair onderwijs: voltijds secundair onderwijs, stelsel leren & werken, BuSO OV3
  • er is een engagement van de relevante sectoren (capaciteit en bereidheid tot samenwerking, voldoende werkplekken)
     

Op basis van die selectiecriteria duidde Crevits zes proefstudierichtingen duaal leren aan: 

  1. Elektromechanische technieken duaal (TSO) isw met Agoria
  2. Elektrische installaties duaal (BSO) i.s.m. Volta en IPV (voeding)
  3. Chemische procestechnieken (Sense) i.s.m. Essenscia
  4. Ruwbouw duaal (BSO, DBSO, Leertijd)  i.s.m. Fonds voor Vakopleiding in de Bouw
  5. Groenaanleg en –beheer duaal (BUSO)  i.s.m. Eduplus en Boerenbond
  6. Zorgkundige duaal (BSO, DBSO, Leertijd)  i.s.m. Vivo
     

Over de mogelijk zevende studierichting Haarverzorgen wordt nog verder overleg gevoerd met de onderwijsverstrekkers en de sector. Binnenkort komen de onderwijsverstrekkers, sectoren en sociale partners samen om de proefprojecten voor te bereiden en afspraken te maken over de selectie van de scholen en meewerkende bedrijven.