Agenda

Webinar: tewerkstellingsmaatregelen, opleidingen en rekruteringsdiensten

Uur
10:00 - 11:00
Organisatie
Actiris

Je rekruteert in Brussel? Je vindt niet altijd de juiste kandidaten en bent op zoek naar oplossingen? Je wilt meer voordeel halen uit de verschillende tewerkstellingsmaatregelen en je loonkosten drukken? Dan is deze webinar van Actiris iets voor jou.

De Brusselse arbeidsmarkt kent zijn eigen uitdagingen… en oplossingen!
Als gedreven arbeidsbemiddelaar kent Actiris deze als geen ander. Dagelijks geven onze sectorspecialisten rekruteringsadvies op maat van lokale en internationale werkgevers. In deze webinar krijg je in 1 uur een overzicht van je mogelijkheden als rekruteerder in Brussel. Nog vragen? De interactieve sessie wordt afgesloten met een Q&A.

Schrijf je dus snel in en stel binnenkort je vraag aan één van de sectorspecialisten van Actiris.

Beleefdag zorg

Uur
10:00 - 15:00
Waar

Bergensesteenweg 1440, 1070 Anderlecht (vlakbij IKEA)

Organisatie
VDAB

Stap in de wereld van de zorg met VDAB.
Want werken in de zorg is werken met je handen, hoofd, hart én slimme technologie. Ontdek alles over jobs en opleidingen tijdens onze beleefdag in de zorg. 

Kom het zelf ontdekken
Aan de hand van doe-activiteiten ontdek je hoe het eraan toe gaat in de zorgsector. Wees de eerste hulp bij: 

  • onderzoek in een laboratorium
  • een reanimatie
  • een zwaar zorgbehoevende
  • bloedafname
  • een medische check up

Interesse in de zorg
Onze bemiddelaars zoeken samen uit welke job het beste bij jou past en informeren je over de job- en opleidingsmogelijkheden. In de zorgsector zijn er handen te kort dus de kans op werk is zeer groot. 

Alle info via vdab.be/zorg

Hoe efficiënt rekruteren in de socioculturele sector?

Organisatie
Tracé Brussel vzw, Actiris en Sociare

Iedere sector heeft zijn eigen HR-uitdagingen, ook de socioculturele sector!

Vind je maar geen kandidaten met het juiste profiel?
Wil je de tewerkstellingsmaatregelen ontdekken die er bestaan in de Brusselse regio?
Wil je Brusselaars kansen aanbieden en ondertussen je loonkosten drukken?

In samenwerking met Tracé Brussel vzw en Actiris, nodigt Sociare je uit voor een presentatie over de tewerkstellingsmaatregelen in Brussel. 

Praktische info

Wanneer? Dinsdag 23 april 2024 om 10u.
Waar? In het gebouw van Sociare: Ravensteingalerij 28, 1000 Brussel.
Schrijf je in en ontdek hoe jouw organisatie kan rekruteren in Brussel!

Verkiezingsdebat: CD&V - PTB - Vooruit

Organisatie
BECI

Nu het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor grote budgettaire uitdagingen staat, roept BECI de toekomstige politieke beleidsmakers op om actie te ondernemen. Om deze problemen aan te pakken, organiseren de Kamer van Koophandel van Brussel en het Verbond van Ondernemingen te Brussel verkiezingsdebatten tussen 12 politieke partijen.

Nu is het meer dan ooit tijd om in actie te schieten. In de aanloop naar de verkiezingen maakt BECI zich zorgen over de begrotingskwesties die het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bedreigen. Met een schuldenlast die dreigt op te lopen tot 19 miljard euro, trekt BECI aan de alarmbel. “We leven ver boven onze stand. In vijf jaar tijd is de schuld meer dan verdubbeld”, maakt Jan De Brabanter, CEO a.i., zich zorgen.
Om de uitdagingen waarmee het Gewest geconfronteerd wordt aan te gaan, doet BECI een oproep aan de toekomstige politieke vertegenwoordigers van Brussel: “Er moet een beter bestuur overwogen worden”. Gedurende vier avonden worden 12 partijen uitgenodigd om te debatteren over de essentiële uitdagingen met betrekking tot ondernemerschap en de toekomst van Brussel.

Werken, wonen en ondernemen

Doordat we geconfronteerd worden met een zorgwekkende economische situatie, heeft BECI een memorandum opgesteld gebaseerd op de noden en wensen van de Brusselse ondernemingen. “Het gaat hier simpelweg om het betonen van de bezorgdheden van ondernemers en sectorfederaties”, aldus de Secretaris-Generaal van het Verbond van Ondernemingen te Brussel. In dit opzicht legt BECI de nadruk op de belangrijkste bekommernissen van de Brusselse ondernemingen in zijn memorandum.
Daarom vraagt het de toekomstige verkozenen om dieper in te gaan op drie prioritaire en onderling afhankelijke pijlers. Ten eerste moedigt het werkgelegenheid voor iedereen aan en streeft het naar een werkzaamheidsgraad van 80% van de actieve bevolking in 2030. Vervolgens benadrukt BECI het belang van de ontwikkeling van City marketing en het bevorderen van huisvesting en mobiliteit in de hoofdstad. Ten slotte wenst het te streven naar een modelregio op het gebied van management en innovatie.

“BECI betoont simpelweg de bezorgdheden van de ondernemers en de sectoren”

BECI wijst ook op het potentieel van het Gewest: “Brussel is een plaats van cultuur en ondernemerschap, boordevol talent en initiatief. Het heeft veel troeven in handen om een voorbeeldig en aantrekkelijk stadsgewest te worden, zowel lokaal als internationaal”. Daarom dringt BECI, als de stem van de Brusselse ondernemingen, er bij de politieke vertegenwoordigers op aan om zich te focussen op de cruciale kwesties in verband met ondernemerschap en de toekomst van Brussel.

4 avonden, 4 debatten & 12 partijen

Van maart tot april organiseert BECI vier avonden met verkiezingsdebatten. In de aanloop naar de verkiezingen krijgen de Brusselse partijen de kans om hun visie te geven over deze uitdagingen.
Met deze discussies over cruciale thema’s hoopt BECI een constructieve dialoog tussen de politieke en economische actoren te bevorderen, om zo een welvarende toekomst voor het Brussels Gewest te garanderen. De debatten zijn bovendien open voor het publiek: iedereen kan zich inschrijven via de agenda van BECI.

➤ Op het programma staan 12 vertegenwoordigers van politieke partijen die het woord zullen nemen op de volgende dagen:
– 20 maart: Barbara Trachte (Ecolo) – David Leisterh (MR) – Jan Busselen (PVDA)
– 25 maart: Christophe De Beukelaer (Les Engagés) – Cieltje Van Achter (N-VA) – Sven Gatz (Open VLD)
– 16 april: Bernard Clerfayt (Défi) – Elke Van den Brandt (Groen) – Karine Lalieux (PS)
– 24 april: Benjamin Dalle (CD&V) – Françoise De Smedt (PTB) – Pascal Smet (Vooruit)

➤ U kunt dus ook deelnemen aan de debatten rond een vernieuwd Brussel! Schrijf u meteen in voor het debat naar uw keuze (of voor alle debatten):

– 20/03: VERKIEZINGSDEBATTEN BIJ BECI : ECOLO – MR – PVDA
– 25/03: VERKIEZINGSDEBATTEN BIJ BECI : Les Engagés – N-VA – Open VLD
– 16/04: VERKIEZINGSDEBATTEN BIJ BECI : Défi – Groen – PS
– 24/04: VERKIEZINGSDEBATTEN BIJ BECI: CD&V – PTB – Vooruit

➤ Om meer te weten te komen over de prioriteiten en de voorstellen van BECI, raadpleeg het officiële memorandum.

Inclusie op de werkvloer

Vraag je je af wat inclusie echt betekent op de werkvloer? Wil je een actieve rol spelen in deze belangrijke kwestie? Doe mee met onze driedaagse vorming, een samenwerking tussen LEVL, Bon–Agentschap Integratie en Inburgering– en de VGC Samenleven en Diversiteit, speciaal gericht op professionals uit het Nederlandstalig netwerk in Brussel. 

Wat bieden we?

  • Praktische kennis: Je leert hoe je zelf inclusie in je team en op de werkvloer kan bevorderen.
  • Interactieve sessies: Je wordt professioneel begeleid en krijgt de kans om ervaringen met collega's uit diverse andere organisaties te delen.

Wat staat er op het programma?

Dag 1: Je krijgt een toelichting bij belangrijke begrippen en het wettelijk kader. Je krijgt ook inzicht in hoe jouw manier van kijken naar inclusie impact heeft op jouw collega’s.

Dag 2: Je leert hoe je met je collega’s effectief en verbindend kan communiceren op de werkvloer. 

Dag 3: Je ontdekt hoe groepen samenwerken, de verschillende rollen in een team, en hoe een organisatie in elkaar zit. Bovendien leer je hoe je daarmee om kunt gaan.

Voor wie?

  • Professionals uit het Nederlandstalig netwerk in Brussel
  • Deze vorming is niet gericht naar medewerkers die een leidinggevende rol opnemen in hun organisatie.

Praktische Details

  • Data: 25 april, 16 mei, 6 juni | 9u30 - 16u.
  • Locatie: GC De Kriekelaar, Gallaitstraat 86 te 1030 Schaarbeek
  • Kosten: Gratis, met een maximum van twee deelnemers per organisatie
  • Inschrijven: Registreer voor 29 maart 2024 via het formulier onderaan deze pagina.

Binnenkort lanceren we ook een Leertraject “Inclusieve communicatie” specifiek voor medewerkers uit het Nederlandstalig netwerk die de communicatie van hun organisatie opnemen. Hou onze website in het oog.

Ontbijtsessie: Maak kennis met de Roma

Uur
09:30 - 12:00
Organisatie
Foyer vzw

Heb je professioneel met Roma-families of jongeren te maken, zit je met vragen over achtergrond, culturele logica, verhoudingen binnen de familie, opvoeding, of ben je gewoon nieuwsgierig om meer te weten te komen over Roma?

Ervaringsdeskundige sprekers staan u er op een informatieve en informele manier te woord bij een ontbijthap en een tas koffie (of thee...) 

Deelname is gratis. Gelieve in te schrijven via mail naar: koen.geurts@foyer.be.

The European Year of Skills – What Comes Next?

Uur
08:30 - 19:00
Waar

THE EGG Brussels, Rue Bara 175, 1070 Brussels, Belgium 

Organisatie
Europese Unie

"The European Year of Skills - what comes next?" is een grootschalige conferentie waar honderden deelnemers samenkomen om hun succesverhalen over hun skills -of vaardigheden- te delen en het nalatenschap van het Europees Jaar van de Vaardigheden te bespreken. Tijdens het event, zullen we terugkijken op de successen van het Jaar en nadenken over de weg die voor ons ligt. Uiteindelijk eindigt het Europees Jaar van de Vaardigheden niet hier - het verbinden van de punten en het realiseren in de praktijk blijven een topprioriteit.

De conferentie zal bestaan uit prominente politieke en stakeholderpanels, inspirerende toespraken, inzichtelijke gesprekken en interactieve discussiegroepen over specifieke onderwerpen. Kom met ons praten over effectief vaardighedenbeleid en hoe we ervoor kunnen zorgen dat vaardigheden in heel Europa een topprioriteit blijven.

Online deelname staat voor iedereen open! Online deelnemen kan vanaf 9u30 tot 12u30 en van 16u tot 17u30. Gelieve je in te schrijven via de onderstaande link en het registratieformulier te voltooien.

-

Inburgering met focus op de bouw-, IT- of zorgsector

Organisatie
bon

Ken jij iemand die:

·        nieuw is in België of zich nog niet helemaal thuis voelt?

·        wilt werken in één van deze sectoren: bouw, IT of zorg?

Welkom bij onze gratis inburgeringsprogramma’s met een focus op tewerkstelling en opleiding in de sector bouw, IT of zorg.

Wanneer en waar: 6 mei-20 juni in Brussel. Taal: Bouw en zorg in het Frans, IT in het Engels.

Meer informatie kan je vinden in onderstaande webpagina's.

Parcours d'intégration - secteur de la construction (FR)

Inburgeringsprogramma bouw (NL)

 

Civic integration programme IT sector (EN)

Inburgeringsprogramma IT (NL)

 

Parcours intégration - secteur des soins (FR)

Inburgeringsprogramma zorg (NL)

 

Organisaties of toeleiders zijn welkom op onze digitale infosessie op 25/03. Er is een Nederlandstalige sessie van 13.30-14.30u en een Franstalige van 15-16h. Inschrijven is niet nodig, deelnemen kan via de links hieronder:

Bon - 25/03 infosessie: inburgeringprogramma's zorg, IT & bouw (NL / 13.30-14.30u)

Bon - 25/03 séance d'information: parcours d'intégration secteurs des soins, construction et IT (FR / 15-16h)

Infosessies Intensief Traject Voeding en Groen

Organisatie
CVO Brussel

Op 5 of 10 maanden een certificaat halen. Dat kan bij CVO Brussel. Het is een interessante leerplek voor wie snel een nieuw beroep wil leren. Personen die gewoon ervaringen willen opdoen als hobby, zijn ook meer dan welkom.  Iedereen is welkom op onze infosessies zonder inschrijving. Je ontmoet er leerkrachten en cursistenbegeleiders waar je vragen aan kan stellen.

Infodagen Intensief traject

Op de infosessies over de dagopleidingen Voeding en Groen is iedereen welkom. Je ontmoet er leerkrachten en cursistenbegeleiders waar je vragen aan kan stellen. Je hoeft je niet in te schrijven.

Wanneer:

maandag 6/05/2024 10:00 uur
donderdag 6/06/2024 10:00 uur
maandag 26/8/2024 10:00 uur

Waar:

Campus Coovi
Lokaal 05.01.33
Gebouw 5, Verdieping 1, lokaal 33 (OLC)

Welke opleidingen?

Medewerker groen- en tuinaanleg (5 maanden)
Medewerker bakkerij (5 maanden)
Bakker/banketbakker (10 maanden)
Slager-distributie/uitsnijder-uitbener  (5 maanden)
Slager/spekslager (10 maanden)
Hulpkok (5 maanden)
Kok (10 maanden)
Polyvalent keukenmedewerker (vanaf niveau Nederlands 1.1 behaald) (5 maanden)
Grootkeukenhulpkok (5 maanden) 

Al deze opleidingen gaan door op campus COOVI.

Voor wie?

Heb je een taalniveau Nederlands 1.2 behaald? Dan kan je deze opleidingen zeker volgen.
Voor de opleiding kok moet je minstens taalniveau 2.1 hebben.

Je krijgt extra hulp voor Nederlands.

Webinar: Duidelijke taal en communicatie met (anderstalige) medewerkers

Uur
12:00 - 13:30
Organisatie
HRwijs

Heb je anderstalige medewerkers in jouw team? Dan weet je dat effectieve communicatie en taalvaardigheid cruciaal zijn voor een succesvolle samenwerking. Maar hoe kan je ervoor zorgen dat jouw teamleden, ongeacht hun taalachtergrond, optimaal kunnen functioneren?

Wij bieden je een interactieve webinar aan die specifiek gericht is op het omgaan met anderstalige medewerkers op het gebied van communicatie en taal. Tijdens dit webinar ontdek je praktische tips, relevante info en goede voorbeelden om de communicatie te verbeteren en de taalbarrières te doorbreken.

Wat komt er aan bod?

  • Klare taal? Hoe bedoel je?
  • Welke zijn de ondersteuningsmogelijkheden op de werkvloer?
  • Tips en tricks m.b.t. communicatie met anderstalige medewerkers
  • Hoe kunnen wij als onderneming hier stappen in zetten?

Experten

Dit webinar wordt gegeven door Isabelle Mat en Dominique De Cremer.

  • Isabelle Mat is een inclusie-architect die vanuit I-Diverso bedrijven en/of medewerkers ondersteunen op het vlak van taal.
  • Dominique De Cremer is een inclusie-architect die vanuit I-Diverso bedrijven en/of medewerkers ondersteunen op het vlak van taal.

Praktisch 

  • Wanneer:  maandag 6 mei 2024, van 12.00 uur tot 13.30 uur. 
  • Voor wie: HRM-verantwoordelijken, directie, etc. van (sociale) ondernemingen.  
  • Gratis deelname maar inschrijven is verplicht. Dit online webinar volgt onze algemene voorwaarden. Bij annulatie 1 tot 6 kalenderdagen voor de activiteit of zonder voorafgaande annulatie per mail aan de verantwoordelijke van de activiteit wordt 15 euro gefactureerd als no-show-fee. 
  • Locatie: online. De deelnamelink ontvang je een paar dagen voor aanvang.